Навигация
 
діл-доз
<< В начало < Предыдущая Следующая > В конец >>

ДОГМАТИ РЕЛІГІЙНІ

[від грец. — думка, вчення] — осн. положення віровчення певної релігії, які затверджені найвищими церк. інстанціями і становлять для неї абс. і незаперечну істину. Система Д. р. існує у більшості сучас. релігій — буддизмі, ісламі, іудаїзмі, християнстві та ін. Кожній релігії притаманна своя система догматів, проте головним Д. р. є твердження про існування Бога. Система Д. р. викладається стисло — в «символах віри», кредо; розгорнуто — в символіч. книгах, писаннях засновників релігій; найповніше — в догматичному богослов'ї.

«Символ віри» у християнстві був затверджений на Нікейському (325) та Константинопольському (381) вселенських соборах. Складався з 12 осн. догматів: про триєдність Бога, боговтілення, спокуту, воскресіння, вознесіння, хрещення тощо. Пізніші вселен, собори доповнили символ віри християнства догматом про божественну і людську природу Христа, про наявність у нього двох воль і двох дій, про обов'язковість іконошануван-ня. Віросповідні джерела догматики і культу — «Святе Письмо» (Біблія) і «Священний Переказ». 1054 відбувся поділ християнства на православ'я і католицизм, а в 16 ст. з останнього внаслідок Реформації — потужного антикатод, руху в Європі — виділився протестантизм. Прийняття Д. р. у православ'ї було завершено в 787 на VII Вселенському соборі. У католицизмі Нікео-Константинопольський символ віри та постанови перших семи вселенських соборів були доповнені на пізніших соборах вченнями про чистилище, про сходження Святого Духа не тільки від Бога-Отця (як у православ'ї), а й від Бога-Сина, про непорочне зачаття Богородиці, про непогрішність папи римського у справах віри й моралі та ін. Протестантизм, відкинувши фундам. католицькі догмати, висунув свої, основним з яких є спасіння через особисту віру.

Д. р. іудаїзму [про вічність єдиного бога Яг-ве, про святість Старого Завіту і Талмуду, про прихід месії (спасителя) та ін.] були розроблені богословами на основі священних книг у 11—13 ст. Д. р. ісламу [визнання єдиним богом Аллаха, а пророка Мухаммеда (Магомета) — його посланником, цілковита залежність усього існуючого від волі Бога та ін.] були сформульовані теологами на базі Корану в 9—10 ст. Д. р. буддизму [зокрема, про переродження (сансара), закон карми (відплати) та ін.] викладені у його двох осн. течіях — хінаяні в 1 ст. до н. е. і махаяні — у 1 ст. н. е.

Ниніш. релігіям притаманні: відхід від букв, тлумачення священ, книг, спроби узгодити віросповідні традиції з даними науки, зображення свого віросповідання носієм загальнолюд. культури, осучаснення культу тощо.



 
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
  [ АННОТАЦІЯ]   [а-ад]   [аж-анар]   [анаф-аск]   [асо-ая]   [б-бен]   [бер-брак]   [брат-бюр]   [в-вер]   [вес-вис]   [вит-віз]   [вій-вод]   [воє-в'яз]   [г-герб]   [гере-гос]   [гот-гуц]   [д-демаг]   [демар-державна тер]   [державна цер-десп]   [десят-дій]   [діл-доз]   [док-дяк]   [е]   [є]   [ж]   [з-зам]   [зан-звід]   [звіл-зім]   [зіо-зяб]   [і-інов]   [іноз-іщ]   [й]   [к-карц]   [кас-київ]   [кий-колг]   [коле-ком]   [кон-конкуб]   [конкур-конто]   [контр-корс]   [кору-крип]   [крис-кюч]   [л-лісов]   [лісог-ляш]   [м-маса]   [масл-мих]   [миш-між]   [мік-мой]   [мол-м'ян]   [н-наук]   [наур-необ]   [неод-нюр]   [о-округ]   [окруж-оріх]   [орлан-ощ]   [п-пасп]   [п-пасп]   [паст-пер]   [пес-піс]   [піч-пози]   [позн-посаг]   [посад-правн]   [право-предм]   [предс-примір]   [примус-прон]   [проп-п'ят]   [р-регл]   [регрес-рибак]   [рибал-розум]   [розш-рят]   [с-сев]   [сег-сир]   [сис-сміт]   [смол-співдруж]   [співстрах-стіч]   [стог-суддя]   [судеб-сюр]   [т-тех]   [тим-тор]   [тот-тяж]   [у-уман]   [умис-уяв]   [ф-фой]   [фок-ф'юч]   [х]   [ц]   [ч]   [ш]   [щ]   [ю]   [я]   [_А-В]   [_Г-З]   [_І-С]   [__Лат A-B]   [__Лат C]   [__Лат D]   [__Лат E-F]   [__Лат G-I]   [__Лат J]   [__Лат L-M]   [__Лат N-O]   [__Лат P]   [__Лат Q-R]   [__Лат S-T]   [__Лат U-V]