Навигация
 
є
<< В начало < Предыдущая Следующая > В конец >>

ЄВРОПЕЙСЬКА КОНВЕНЦІЯ ПРО ОХОРОНУ АРХЕОЛОГІЧНОЇ СПАДЩИНИ 1992 (ПЕРЕГЛЯНУТА)

- міжнар.-правовий документ, підписаний у м. Ла-Валлетті (Мальта) 16.1 1992. Набула чинності 25.У 1995. Складається з преамбули і 18 статей. Спрямована на врегулювання відносин охорони археол. спадщини в Європі. Конвенція є кроком до вдосконалення уніфік. норм охорони археол. спадщини в Європі порівняно з однойм. Європ. конвенцією від 6.У 1969, яка містила нормат. мінімум, необхідний для забезпечення охорони археол. розкопок. Сторонами Конвенції є 10 держав, з яких 6, що до цього були учасниками поперед. Конвенції, денонсували останню згідно з відповід. вимогою п. 2 ст. 14 Є. к. про о. а. с. 1992 (п.). У преамбулі док-та вказується на невідворотність припинення дії норм поперед. Конвенції «у результаті еволюції планомірної політики європейських країн». Складовими археол. спадщини визначено як нерухомі, так і рухомі об'єкти: «споруди, конструкції, групи будівель, місця з ознаками людської діяльності, рухомі об'єкти, пам'ятки інших видів, незалежно від того, де вони перебувають: на землі чи під водою» (п. З ст. 1). На держави-учасниці покладено обов'язок забезпечувати нац. та міжнар. обмін предметами археол. спадщини з профес.-наук, метою (п. 1 ст. 8), запобігати незакон. обігові предметів археол. спадщини (ст. 10, 11). Конвенція визначає внутр. заходи охорони (ст. 3—5), вимоги до їх фінансування (ст. 6), приділяє увагу підготовці фахівців, поширенню наук, інформації, підвищенню обізнаності громадськості у цій проблемі (ст. 7, 9). З урахуванням специфіки археол. спадщини, що полягає у прихованості під шаром грунту або під водою переважної більшості її об'єктів, передбачаються відповідні вимоги до її охорони. Це, зокрема: застосування процедури нагляду за розкопками (п. 1 ст. 3); надання спец, дозволу на проведення розкопок тільки кваліфікованим фахівцям (п. 1, 2 ст. 3); контроль за використанням металошукачів та ін. тех. засобів пошуку (п. З ст. 3); запобігання проведенню нелег. розкопок (ч.

«а» п. 1 ст. 3). При цьому розкопки визнаються «потенційно руйнівним» методом дослідження, оскільки при такому способі дослідження археол. об'єкт гине як пам'ятка, натомість залишаючись у вигляді окр. матеріальних залишків у музейних або наук, колекціях, а також у вигляді описів, креслень, фотографій, наук, звіту. Пріоритетними видами охорони, таким чином, є створення археол. резервів (п. 2 ст. 2), збереження і консервація об'єктів археол. спадщини «in situ», тобто нерухомо на своєму місці (п. 2 ст. 4; п. 4 ст. 5).

Кожна сторона на свій розсуд встановлює і забезпечує механізмами реалізації певний комплекс внутр. заходів охорони і збереження археол. спадщини, яка перебуває під її юрисдикцією. Передбачувані заходи, що підлягають реалізації у внутр. зак-вах країн-учасниць, спрямовані на створення уніфікованого режиму охорони і дослідження археол. спадщини в д-вах, які є членами Ради Європи. Передбачаються заходи міжнародного співробітництва (ст. 12), кожна сторона зобов'язується «інформувати компетентні органи влади тієї держави — учасниці Конвенції, з якої походять знахідки, про будь-які надходження, якщо є підозра, що вони походять або з нелегальних розкопок, або незаконним чином приховані під час офіційних розкопок» (п. 2 ст. 10). Робиться застереження: «ніщо в цій (переглянутій) Конвенції не порушує дво- або багатосторонніх договорів між країнами-учасницями, що вже існують чи будуть укладені, стосовно незаконного обігу предметів, які мають археологічну цінність, або повернення їх законному власникові» (ст. 11). Тобто Є. к. про о. а. с. 1992 (п.) у міждержавних відносинах не зачіпає питань власності щодо елементів археологічної спадщини, навіть незаконно переміщених, а стосується в основному міжнар. співробітництва у цій сфері на рівні взаєм. інформування і залишає широкий простір для застосування норм ін. спеціальних актів.

Нагляд за дотриманням положень Є. к. про о. а. с. 1992 (п.) доручається комітетові експертів, який створюється Комітетом міністрів Ради Європи відповідно до положень ст. 17 Статуту цієї організації. Комітет експертів періодично звітує Комітетові міністрів про діяльність держав-учасниць у відповідній сфері, про здійснення принципів Є. к. про о. а. с. 1992 (п.), а також про свою власну діяльність, пропонує заходи для реалізації положень Конвенції, дає рекомендації щодо запрошення держав, які не є членами РЄ, приєднатися до неї (ст. 13).

Україна не є стороною Є. к. про о. а. с. 1992 (п.).

В. В. Максимов.



 
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
  [ АННОТАЦІЯ]   [а-ад]   [аж-анар]   [анаф-аск]   [асо-ая]   [б-бен]   [бер-брак]   [брат-бюр]   [в-вер]   [вес-вис]   [вит-віз]   [вій-вод]   [воє-в'яз]   [г-герб]   [гере-гос]   [гот-гуц]   [д-демаг]   [демар-державна тер]   [державна цер-десп]   [десят-дій]   [діл-доз]   [док-дяк]   [е]   [є]   [ж]   [з-зам]   [зан-звід]   [звіл-зім]   [зіо-зяб]   [і-інов]   [іноз-іщ]   [й]   [к-карц]   [кас-київ]   [кий-колг]   [коле-ком]   [кон-конкуб]   [конкур-конто]   [контр-корс]   [кору-крип]   [крис-кюч]   [л-лісов]   [лісог-ляш]   [м-маса]   [масл-мих]   [миш-між]   [мік-мой]   [мол-м'ян]   [н-наук]   [наур-необ]   [неод-нюр]   [о-округ]   [окруж-оріх]   [орлан-ощ]   [п-пасп]   [п-пасп]   [паст-пер]   [пес-піс]   [піч-пози]   [позн-посаг]   [посад-правн]   [право-предм]   [предс-примір]   [примус-прон]   [проп-п'ят]   [р-регл]   [регрес-рибак]   [рибал-розум]   [розш-рят]   [с-сев]   [сег-сир]   [сис-сміт]   [смол-співдруж]   [співстрах-стіч]   [стог-суддя]   [судеб-сюр]   [т-тех]   [тим-тор]   [тот-тяж]   [у-уман]   [умис-уяв]   [ф-фой]   [фок-ф'юч]   [х]   [ц]   [ч]   [ш]   [щ]   [ю]   [я]   [_А-В]   [_Г-З]   [_І-С]   [__Лат A-B]   [__Лат C]   [__Лат D]   [__Лат E-F]   [__Лат G-I]   [__Лат J]   [__Лат L-M]   [__Лат N-O]   [__Лат P]   [__Лат Q-R]   [__Лат S-T]   [__Лат U-V]