Навигация
 
і-інов
<< В начало < Предыдущая Следующая > В конец >>

ІНДУЇЗМ

(санскр. гіндумата) — комплекс реліг. вірувань, реліг.-соціальна організація значної частини населення Індії; одна з найпоширеніших релігій світу. Основу І. становить кастовий поділ суспільства та визначене ним панівне становище брахманів. Склався у серед. І тис. на основі ведичної релігії і брахманізму. Ідейними джерелами І. є давні індійські священні тексти — Веди, Закони Ману, Махабгарата, Рамаяна, Упанішади та ін.

Реліг.-філос. стрижнем І. є ідеї дхарми (безликої упорядковуючої сили всього всесвіту та норми реліг. і світського життя), сансари (вічного колообігу життя як перевтілення душ), карми (відплати при перевтіленні душ за добрі та погані вчинки), ахіней (незаподіяння зла всьому живому), мокші (звільнення душі від колообігу перевтілення і злиття її з божественним абсолютом). Сукупність засобів, за допомогою яких можна досягти мокші, оголошується йога. 1. — релігія синкретична, політеїстична; поряд з гол. богами — Брахмою, Вішну (з'являється в образі Рами та Кришни) і Шівою — шанується пантеон інших, зокрема популярним є культ богинь — дружин богів. Кожен індуїст обирає для поклоніння свого бога серед трьох тисяч існуючих. Для І. характерні розгалужена обрядовість, залишки тотемізму, фетишизму тощо. Проте спільним у культовій практиці І. є визнання трьох шляхів (мар-ги) вшанування бога, наближення до нього і спасіння: кармамарга (праведне життя відповідно до реліг. настанов), джнянамарга (правильне пізнання бога через філософствування і роздуми), бхактімарга (наближення до бога через безмежну любов до нього). В І. відсутня єдина церк. організація. Його функціонування забезпечується інститутом жрецтва. Жерці відправляють культ у храмах та ін. місцях. І. сповідує 85 % нас. Індії, він поширений також у Бангладеш, Малайзії,

Непалі, Пакистані, Шрі-Ланці, деяких країнах Африки. В Європі та Америці прихильники І. сповідують його найчастіше у реформованому чи модерніз. вигляді. В 19—20 ст. нац.-визв. рух в Індії набув форми відродження і реформації І. — т. з. неоіндуїзм. Його вихідна теор. засада — щея про спіритуальну в своїй сутності єдність вегх релігій. В Україні неоіндуїзм сповідують громади т-ва свідомості Кришни, Ошо Раджніша, Саї-Баби, Шрі-Чінмоя, т-ва Всесвітньої чистоти релігії та ін.

Літ.: Гусєва Н. Р. Индуизм. М., 1977; Индуизм: традиции и современность. М., 1985.



 
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
  [ АННОТАЦІЯ]   [а-ад]   [аж-анар]   [анаф-аск]   [асо-ая]   [б-бен]   [бер-брак]   [брат-бюр]   [в-вер]   [вес-вис]   [вит-віз]   [вій-вод]   [воє-в'яз]   [г-герб]   [гере-гос]   [гот-гуц]   [д-демаг]   [демар-державна тер]   [державна цер-десп]   [десят-дій]   [діл-доз]   [док-дяк]   [е]   [є]   [ж]   [з-зам]   [зан-звід]   [звіл-зім]   [зіо-зяб]   [і-інов]   [іноз-іщ]   [й]   [к-карц]   [кас-київ]   [кий-колг]   [коле-ком]   [кон-конкуб]   [конкур-конто]   [контр-корс]   [кору-крип]   [крис-кюч]   [л-лісов]   [лісог-ляш]   [м-маса]   [масл-мих]   [миш-між]   [мік-мой]   [мол-м'ян]   [н-наук]   [наур-необ]   [неод-нюр]   [о-округ]   [окруж-оріх]   [орлан-ощ]   [п-пасп]   [п-пасп]   [паст-пер]   [пес-піс]   [піч-пози]   [позн-посаг]   [посад-правн]   [право-предм]   [предс-примір]   [примус-прон]   [проп-п'ят]   [р-регл]   [регрес-рибак]   [рибал-розум]   [розш-рят]   [с-сев]   [сег-сир]   [сис-сміт]   [смол-співдруж]   [співстрах-стіч]   [стог-суддя]   [судеб-сюр]   [т-тех]   [тим-тор]   [тот-тяж]   [у-уман]   [умис-уяв]   [ф-фой]   [фок-ф'юч]   [х]   [ц]   [ч]   [ш]   [щ]   [ю]   [я]   [_А-В]   [_Г-З]   [_І-С]   [__Лат A-B]   [__Лат C]   [__Лат D]   [__Лат E-F]   [__Лат G-I]   [__Лат J]   [__Лат L-M]   [__Лат N-O]   [__Лат P]   [__Лат Q-R]   [__Лат S-T]   [__Лат U-V]