Навигация
 
мол-м'ян
<< В начало < Предыдущая Следующая > В конец >>

МОСКВА - ТРЕТІЙ РИМ

- теол. і політ,-правова концепція, що була сформульована у 15—16 ст. у Московському великому князівстві. В цій концепції простежуються три взаємопов'язані та взаємопроникаючі лінії: 1) теологічна, пов'язана з обгрунтуванням необхідності й неминучості єдності правосл. церкви (ця єдність зумовлює відтак існування єдиного духовного центру, яким після падіння Риму став Константинополь, а після завоювання останнього мусульманами таким центром повинна стати Москва); 2) соціально-політична, що виходить з існування єдності східнослов'ян. земель як єдиного правосл. просторово-часового континууму (неперервної сукупності); 3) державно-правова, відповідно до якої моск. князь має виступити вищим сувереном (государем і законодавцем) правосл. народів, стати захисником правосл. церкви. При цьому церква повинна сприяти государеві у виконанні нібито Богом визначеної йому функції — самодерж. правління.

Оформлення даної теорії як особл. системи соціального та політ.-правового розуміння дійсності відбувалося поступово. Певні елементи цієї теорії простежуються вже у творах митрополита Зосими «Виклад пасхалії» (орієнтовно 1492), ченця Спиридона-Сави «Послання про Моно-махів вінець» (кін. 15 ст.), ієромонаха Симеона «Повість про Флорентійський собор» (кін. 15 ст.) та ін. В остаточному вигляді її сформульовано у листах («посланнях») старця Єлеазарового монастиря (побл. м. Пскова) йосифлянина Філофея, адресованих псковському намісникові М. Г. Місюрю-Мунєхіну та великим князям московським Василю III Івановичу та Івану IV Васильовичу (Грозному).

З політ, погляду ця теорія підносила роль Москви та обґрунтовувала необхідність об'єднання («збирання») східнослов'ян. земель. Усіляко підкреслюючи виключну роль моск. царя, вона сприяла зміцненню авторитету і централізації влади у Моск. д-ві. Практ. відлунням теорії стала імперська політика Моск. (Російської) д-ви, спрямована на завоювання та приєднання територій сусід, держав і народів. Справила певний вплив на формування східнослов'ян. га православної філос., соціально-політ., держ.-правової та істор. думки.

Літ.: Малинин В. Старец Елеазарова монастиря Фило-фей и его послання. К., 1901; Гольдберг А. Л. К предмс-тории идеи «Москва — третий Рим». В кн.: Культурное наследие Древней Руси. М., 1976; Кісь Р. Фінал третього Риму. Л., 1998.

А. Д. Машков.



 
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
  [ АННОТАЦІЯ]   [а-ад]   [аж-анар]   [анаф-аск]   [асо-ая]   [б-бен]   [бер-брак]   [брат-бюр]   [в-вер]   [вес-вис]   [вит-віз]   [вій-вод]   [воє-в'яз]   [г-герб]   [гере-гос]   [гот-гуц]   [д-демаг]   [демар-державна тер]   [державна цер-десп]   [десят-дій]   [діл-доз]   [док-дяк]   [е]   [є]   [ж]   [з-зам]   [зан-звід]   [звіл-зім]   [зіо-зяб]   [і-інов]   [іноз-іщ]   [й]   [к-карц]   [кас-київ]   [кий-колг]   [коле-ком]   [кон-конкуб]   [конкур-конто]   [контр-корс]   [кору-крип]   [крис-кюч]   [л-лісов]   [лісог-ляш]   [м-маса]   [масл-мих]   [миш-між]   [мік-мой]   [мол-м'ян]   [н-наук]   [наур-необ]   [неод-нюр]   [о-округ]   [окруж-оріх]   [орлан-ощ]   [п-пасп]   [п-пасп]   [паст-пер]   [пес-піс]   [піч-пози]   [позн-посаг]   [посад-правн]   [право-предм]   [предс-примір]   [примус-прон]   [проп-п'ят]   [р-регл]   [регрес-рибак]   [рибал-розум]   [розш-рят]   [с-сев]   [сег-сир]   [сис-сміт]   [смол-співдруж]   [співстрах-стіч]   [стог-суддя]   [судеб-сюр]   [т-тех]   [тим-тор]   [тот-тяж]   [у-уман]   [умис-уяв]   [ф-фой]   [фок-ф'юч]   [х]   [ц]   [ч]   [ш]   [щ]   [ю]   [я]   [_А-В]   [_Г-З]   [_І-С]   [__Лат A-B]   [__Лат C]   [__Лат D]   [__Лат E-F]   [__Лат G-I]   [__Лат J]   [__Лат L-M]   [__Лат N-O]   [__Лат P]   [__Лат Q-R]   [__Лат S-T]   [__Лат U-V]