Навигация

 
н-наук
<< В начало < Предыдущая Следующая > В конец >>

НАРОДНИЙ КОНТРОЛЬ

- специф. форма контрольної діяльності д-ви в СРСР, в якій державний контроль поєднувався з громадським контролем на підприємствах, у колгоспах, установах і організаціях. Н. к. вважався однією з форм соц. демократії, засобом залучення нар. мас до управління держ. і громад, справами. Декларувалася приналежність права контролю самому народові як єдиному господареві країни. Н. к. формально поширювався на госп. життя і соціально-культурне будівництво, сферу виробництва і розподілу, діяльність держ. апарату. Діяв поряд з партійним, держ. і громад, контролем. Прав, регулювання Н. к. здійснювалося Законом «Про народний контроль в СРСР» (1979) та ін. нормат.-прав. актами.

Систему органів Н. к. в СРСР за вказаним законом становили: К-т нар. контролю СРСР; к-ти нар. контролю союз, республік; к-ти нар. контролю авт. республік; районні, обл. к-ти нар. контролю; к-ти нар. контролю авт. областей і авт. округів; районні, міські, районні в містах к-ти нар. контролю, групи нар. контролю при селищ., сільс. радах нар. депутатів; к-ти, групи і пости нар. контролю на підприємствах, у колгоспах, установах, організаціях, військ, частинах.

Відповідну систему контр. органів в УРСР очолював К-т нар. контролю УРСР. Він утворювався ВР УРСР строком на 5 років у складі голови, першого заст. голови, заст. голови і членів К-ту. Як союзно-респ. орган цей К-т здійснював кер. діяльністю нижчестоящих органів нар. контролю, а також безпосеред. контроль у м-вах, держ. к-тах і відомствах, відділах і управліннях виконкомів місц. рад, на підприємствах, у колгоспах, установах і організаціях, незалежно від їх відомчої підпорядкованості. Комітет Н. к. на основі результатів перевірок мав право вносити пропозиції і входити з поданням відповідно до РМ УРСР або Президії ВР УРСР, ставити перед м-вами, держ. к-тами і відомствами СРСР питання, шо вимагали вирішення. Обласні, районні, міські, районні в містах к-ти Н. к. утворювалися відповід. радами строком на 2,5 року у складі голови, заст. голови, членів к-ту. Ці к-ти мали право вносити за результатами перевірок пропозиції до відповід. рад та їх виконкомів, входити з поданнями до міністерств, держ. к-тів і відомств УРСР та СРСР з відповід. питань. Групи Н. к. при селищ., сільс. радах утворювалися строком на 2,5 року цими ж радами. Вони мали право вносити на розгляд відповід. ради та її виконкому питання, що вимагали подання з приводу виявлених порушень. Групи Н. к. підприємства, колгоспу, установи, організації утворювалися шляхом виборів їх членів на зборах труд, колективу, а там, де за умовами в-ва не можна було скликати заг. зборів, — на конференціях представників колективу, зборах уповноважених у колгоспі. За цим порядком труд, колективом здійснювалися вибори груп і постів нар. контролю у цехах, на дільницях, у бригадах, відділах та ін. підрозділах підприємств, колгоспів, установ, організацій. Вибори до складу груп і постів Н. к. здійснювалися відкритим голосуванням строком на 2—3 роки. К-ти і групи Н. к. підприємств, колгоспів, установ та організацій були підзвітні колективам, що їх обирали, виконували їх доручення і керувалися вказівками вищестоящих к-тів Н. к.

Органи Н. к. мали право: знайомитися з документами і мат-лами та отримувати ін. не-обхід. інформацію на об'єктах, що перевірялися; робити запити необхід. док-тів і мат-лів, вимагати письм. пояснень з приводу виявлених порушень; давати відповід. органам або посад, особам обов'язкові для виконання доручення про проведення ревізій фін.-госп. діяльності підприємств, колгоспів, установ, організацій, а також про проведення вироб.-тех. експертиз.

При виявленні порушень держ. дисципліни і зак-ва ці органи мали право: вказувати на недоліки, допущені посад, особами, робити їм попередження, зобов'язувати усунути виявлені порушення, передавати мат-ли на обговорення труд, колективів, громад, орг-цій, розгляд органів держ. управління; ставити питання про скасування розпоряджень посад, осіб, що порушують законні інтереси підприємств, колгоспів, установ, організацій, а також інтереси гр-н; призупиняти явно незаконні розпорядження та дії посад, осіб; накладати на винних посад, осіб стягнення (поставити на вид, оголосити догану, сувору догану); проводити грош. нарахування на посадових осіб; усувати від займаної посади. Рішення к-тів Н. к. про притягнення посадових осіб до відповідальності доводилися до відома відповід. труд, колективів і публікувалися у засобах масової інформації. Органи Н. к. в УРСР діяли з 1965 по 1990. Комітет Н. к. УРСР ліквідований постановою ВР УРСР від 20.XI 1990.

О. Ф. Андрійко.



 
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
  [ АННОТАЦІЯ]   [а-ад]   [аж-анар]   [анаф-аск]   [асо-ая]   [б-бен]   [бер-брак]   [брат-бюр]   [в-вер]   [вес-вис]   [вит-віз]   [вій-вод]   [воє-в'яз]   [г-герб]   [гере-гос]   [гот-гуц]   [д-демаг]   [демар-державна тер]   [державна цер-десп]   [десят-дій]   [діл-доз]   [док-дяк]   [е]   [є]   [ж]   [з-зам]   [зан-звід]   [звіл-зім]   [зіо-зяб]   [і-інов]   [іноз-іщ]   [й]   [к-карц]   [кас-київ]   [кий-колг]   [коле-ком]   [кон-конкуб]   [конкур-конто]   [контр-корс]   [кору-крип]   [крис-кюч]   [л-лісов]   [лісог-ляш]   [м-маса]   [масл-мих]   [миш-між]   [мік-мой]   [мол-м'ян]   [н-наук]   [наур-необ]   [неод-нюр]   [о-округ]   [окруж-оріх]   [орлан-ощ]   [п-пасп]   [п-пасп]   [паст-пер]   [пес-піс]   [піч-пози]   [позн-посаг]   [посад-правн]   [право-предм]   [предс-примір]   [примус-прон]   [проп-п'ят]   [р-регл]   [регрес-рибак]   [рибал-розум]   [розш-рят]   [с-сев]   [сег-сир]   [сис-сміт]   [смол-співдруж]   [співстрах-стіч]   [стог-суддя]   [судеб-сюр]   [т-тех]   [тим-тор]   [тот-тяж]   [у-уман]   [умис-уяв]   [ф-фой]   [фок-ф'юч]   [х]   [ц]   [ч]   [ш]   [щ]   [ю]   [я]   [_А-В]   [_Г-З]   [_І-С]   [__Лат A-B]   [__Лат C]   [__Лат D]   [__Лат E-F]   [__Лат G-I]   [__Лат J]   [__Лат L-M]   [__Лат N-O]   [__Лат P]   [__Лат Q-R]   [__Лат S-T]   [__Лат U-V]