Навигация
 
співстрах-стіч
<< В начало < Предыдущая Следующая > В конец >>

СТИГМАТИЗАЦІЯ

(франц. таврування, від пізньолат.— таврувати, плямувати, — тавро, пляма) — реакція суспільства на протиправну поведінку особи, наслідком чого є визнання її правопорушником (злочинцем). Визнання особи злочинцем, починаючи з набуття обвинувальним вироком законної сили, тягне для такої особи несприятливий прав, наслідок — судимість. Тавро злочинця утримується за особою упродовж усього життя. Підтвердженням цього є прав, обмеження — неприпустимість прийняття на певні види служби не лише осіб, судимість з яких не знята або не погашена у встановленому законом порядку, а й тих, хто був засуджений за вчинення злочину, незалежно від того, чи була судимість знятою або погашеною. Вчення про генезис злочинної поведінки і формування ставлення до осіб з такою поведінкою як до злочинців у зх. кримінології та соціології отримало назву «теорія стигматизації». За аксіому цієї теорії було взято той факт, що таврування злочинців у старод. часи не лише робило їх ізгоями, а й часто-густо спонукало до ще тяжчих злочинів, які були відповіддю на соціальне відторгнення. Положення теорії С. сформульовані в 30—70-х рр. 20 ст. амер. вченими в галузі соціальної психології, кримінології та соціології — Ф. Танненбаумом, Е. Лемертом, Г. Беккером, О. Теком, Р. Куїнні, К. ІІІрагом та ін. На їхню думку, жодна дія не є злочинною сама по собі, а вважається такою в силу закону; визначення того, що є злочинним, здійснюється в інтересах можновладців; людина стає злочинцем лише тому, що її поведінка визнана злочинною внаслідок С, здійснюваної системою крим. юстиції; особи, які отримали тавро (ярлик) злочинця, ніколи не зможуть його позбутися та повернути собі попереднє становище в сусп-ві. Інші амер. вчені (Д. Крессі, Д. Уорд, Е. Шур), дослідивши неформ, механізм соціального контролю за межами дії права, стверджували, що С. починається ще в дитинстві майб. злочинця. Неадекватна реакція сусп-ва на дит. пустощі, дрібні правопорушення формує підлітка з асоціальною поведінкою, який починає вважати себе хибним, невиправним, отож і стає на протиправний (злочинний) шлях.

Висновок про те, що засвоєння рис протиправної (злочинної) поведінки відбувається швидше в установах, зобов'язаних виправляти таку поведінку (в'язниці, дит. притулки та ін.), спонукав до зосередження уваги на заходах, які запобігали б С. певної частини сусп-ва. Оскільки остаточний негат. вплив на особу в процесі С. відбувається у місцях позбавлення волі, пропонувалося розширити комплекс не-каральних заходів та відмовитися від низки каральних, спрямованих на короткострок. позбавлення волі. Подібні рекомендації реалізовані на практиці й дали позитивні результати. У більшості країн відмовились від короткострок. ув'язнення. Саме ж ув'язнення було модифіковане так, щоб не сталося повного відчуження особи від сусп-ва (засудженого на вихідні відпускали додому, після роб. дня надавалася можливість отримувати освіту, розвивати творчі здібності тощо). У багатьох країнах виникли громад, орг-ції, що налагоджують зв'язки з засудженими та надають їм допомогу після відбуття покарання, зменшилася кількість вироків суду, які визначали покарання, пов'язані з позбавленням волі.

Літ.: Фокс В. Введение в криминологию. М., 1980; Шнайдер Г. Криминология. М., 1994; Смелзер Н. Социология. М., 1994; Иншаков С. Зарубеж. криминология. М., 1997; Гіденс Е. Соціологія. К., 1999; Кримінологія. К., 2002.

О. С. Врублевський.



 
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
  [ АННОТАЦІЯ]   [а-ад]   [аж-анар]   [анаф-аск]   [асо-ая]   [б-бен]   [бер-брак]   [брат-бюр]   [в-вер]   [вес-вис]   [вит-віз]   [вій-вод]   [воє-в'яз]   [г-герб]   [гере-гос]   [гот-гуц]   [д-демаг]   [демар-державна тер]   [державна цер-десп]   [десят-дій]   [діл-доз]   [док-дяк]   [е]   [є]   [ж]   [з-зам]   [зан-звід]   [звіл-зім]   [зіо-зяб]   [і-інов]   [іноз-іщ]   [й]   [к-карц]   [кас-київ]   [кий-колг]   [коле-ком]   [кон-конкуб]   [конкур-конто]   [контр-корс]   [кору-крип]   [крис-кюч]   [л-лісов]   [лісог-ляш]   [м-маса]   [масл-мих]   [миш-між]   [мік-мой]   [мол-м'ян]   [н-наук]   [наур-необ]   [неод-нюр]   [о-округ]   [окруж-оріх]   [орлан-ощ]   [п-пасп]   [п-пасп]   [паст-пер]   [пес-піс]   [піч-пози]   [позн-посаг]   [посад-правн]   [право-предм]   [предс-примір]   [примус-прон]   [проп-п'ят]   [р-регл]   [регрес-рибак]   [рибал-розум]   [розш-рят]   [с-сев]   [сег-сир]   [сис-сміт]   [смол-співдруж]   [співстрах-стіч]   [стог-суддя]   [судеб-сюр]   [т-тех]   [тим-тор]   [тот-тяж]   [у-уман]   [умис-уяв]   [ф-фой]   [фок-ф'юч]   [х]   [ц]   [ч]   [ш]   [щ]   [ю]   [я]   [_А-В]   [_Г-З]   [_І-С]   [__Лат A-B]   [__Лат C]   [__Лат D]   [__Лат E-F]   [__Лат G-I]   [__Лат J]   [__Лат L-M]   [__Лат N-O]   [__Лат P]   [__Лат Q-R]   [__Лат S-T]   [__Лат U-V]