Навигация
 
судеб-сюр
<< В начало < Предыдущая Следующая > В конец >>

СХОЛАСТИКА

(від грец. — шкільний, школа) — середньовічна «шкільна філософія», представники якої — схоласти — прагнули раціонально обгрунтувати і систематизувати христ. віровчення. Для цього вони використовували ідеї антич. філософії. Історично С. поділяється на кілька періодів: рання С. (11-12 ст.), яка розвивалася під впливом неоплатонізму (Еріугена, Ансельм Кентерберійський); зріла С. (12—13 ст.), яка базувалася на христ. арістотелізмі (Фома Аквінський) і аверроїзмі (Сігер Брабантський); пізня С. (13—14 ст.), прихильники якої виступали проти томізму (Скот Дуне), протиставляючи йому теорію подвійної істини. В епоху Відродження С. втратила своє домінуюче становище в ідеології. Але в 19 ст. почалася певна реанімація С, яка в наш час об'єднує різні школи катол. філософії.

С. як консерват. світосприйняття спиралася на обмежений антич. матеріал і слугувала насамперед справі обгрунтування реліг. світогляду та христ. богослов'я. Вона розглядала філософію як служницю теології, релігії. Усі науки в Середні віки тією чи іншою мірою були галузями богослов'я. Найважливішим дух. джерелом таких ключових понять, як справедливість, право, зак-во та ін., виступала Біблія. Схоласт, богослов'я символічне. Його осн. положення закодовані в сукупності певних символів, мають свій особливий лексикон, який становлять парні категорії, що відображають ту дуалістичну структуру буття, якою вона уявляється реліг. свідомості («світське» і «духовне», «віра» і «розум», «природне» і «благодатне» та ін.). Розшифровка цих символів, вважали схоласти, дає можливість визначити волю Бога. Схоласт, богослов'я виробило процедуру такої розшифровки та нав'язало її середньовіч. політ.-прав. вченню. Догмат, метод С. полягав в апеляції до текстів Святого Письма (гол. прийом доведення), використанні лише дозволених аргументів, у комбінуванні бажаних конструкцій з набору незмінних аксіом і виведення нового знання лише з них. Для догмат, методу єдиним критерієм істинності всіх суджень і понять є їх відповідність одкровенням Бога. Водночас у С. проявлялася тенденція до впорядкованості суджень, послідовності, несуперечності й чіткості одержаних висновків. Схоласти цікавилися питаннями лог. техніки: правилами класифікації, формами ведення дискусії, мистецтвом аргументації, методами тлумачення та ін. За певних обставин акцентування на лог. аспектах дослідження відкривало можливості переходу до рац. вивчення об'єктів і обгрунтування раціоналіст, методології.

Літ.: История полит, и прав, учений. Сред, века и Возрождение. М., 1986.

В. I. Тимошенко.



 
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
  [ АННОТАЦІЯ]   [а-ад]   [аж-анар]   [анаф-аск]   [асо-ая]   [б-бен]   [бер-брак]   [брат-бюр]   [в-вер]   [вес-вис]   [вит-віз]   [вій-вод]   [воє-в'яз]   [г-герб]   [гере-гос]   [гот-гуц]   [д-демаг]   [демар-державна тер]   [державна цер-десп]   [десят-дій]   [діл-доз]   [док-дяк]   [е]   [є]   [ж]   [з-зам]   [зан-звід]   [звіл-зім]   [зіо-зяб]   [і-інов]   [іноз-іщ]   [й]   [к-карц]   [кас-київ]   [кий-колг]   [коле-ком]   [кон-конкуб]   [конкур-конто]   [контр-корс]   [кору-крип]   [крис-кюч]   [л-лісов]   [лісог-ляш]   [м-маса]   [масл-мих]   [миш-між]   [мік-мой]   [мол-м'ян]   [н-наук]   [наур-необ]   [неод-нюр]   [о-округ]   [окруж-оріх]   [орлан-ощ]   [п-пасп]   [п-пасп]   [паст-пер]   [пес-піс]   [піч-пози]   [позн-посаг]   [посад-правн]   [право-предм]   [предс-примір]   [примус-прон]   [проп-п'ят]   [р-регл]   [регрес-рибак]   [рибал-розум]   [розш-рят]   [с-сев]   [сег-сир]   [сис-сміт]   [смол-співдруж]   [співстрах-стіч]   [стог-суддя]   [судеб-сюр]   [т-тех]   [тим-тор]   [тот-тяж]   [у-уман]   [умис-уяв]   [ф-фой]   [фок-ф'юч]   [х]   [ц]   [ч]   [ш]   [щ]   [ю]   [я]   [_А-В]   [_Г-З]   [_І-С]   [__Лат A-B]   [__Лат C]   [__Лат D]   [__Лат E-F]   [__Лат G-I]   [__Лат J]   [__Лат L-M]   [__Лат N-O]   [__Лат P]   [__Лат Q-R]   [__Лат S-T]   [__Лат U-V]