Навигация
 
вит-віз
<< В начало < Предыдущая Следующая > В конец >>

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ КОНСТИТУЦІЙНА

конституційно-правова відповідальність — різновид юридичної відповідальності, що має складний політ.-правовий характер. Суб'єктами В. к. можуть бути органи держ. влади (насамперед вищі органи д-ви та їх посад, особи), а також фіз. особи. Відомо, що виконання приписів конст. права забезпечується практично всіма видами юрид. відповідальності. З цього погляду В. к. може трактуватися як юрид. відповідальність взагалі. Проте існує і власне В. к. з притаманними лише їй конкр. формами та механізмами, колом суб'єктів і санкціями. Поняття В. к. вужче, ніж поняття відповідальності за порушення норм конст. права. Водночас цей вид юрид. відповідальності пов'язаний не лише з порушеннями конст.-правових норм. Підставами для притягнення до В. к. можуть бути і порушення норм ін. галузей права, зокрема кримінального. Особливістю В. к. є те, що вона може застосовуватися за умов, коли норми права взагалі не порушуються. У цих випадках відповідальність пов'язується з тими діями, що розцінюються як негативні у політ, плані: напр., передбачена ст. 87 Конституції України колект. відповідальність КМ перед Верх. Радою. На відміну від відповідальності Президента України у порядку імпічменту (ст. 111 Конституції України), коли її підстави прямо визначені в Осн. Законі, політ, відповідальність уряду перед парламентом значною мірою є суб'єктивною. Притягнення уряду до політ, відповідальності (колективної чи індивідуальної) визначається не критеріями законності дій уряду або його окр. членів, а конкр. потребами політики, відображеної у волевиявленні депутатів парламенту, їх оцінкою діяльності та намірів уряду. Така оцінка звичайно має не юрид., а політ, характер. Вважається, що уряд здійснює свої функції доти, доки його діяльність задовольняє парламент. Але насправді характер і значення цієї форми В. к. визначаються розстановкою парт.-політ, сил у д-ві та в самому парламенті. Існують також ін. форми В. к. Напр., відповідальність депутатів перед парламентом, відповідальність у системі органів викон. влади за принципом субординації, відповідальність особи, що випливає зі стану громадянства, тощо. Відповідний характер мають конст.-правові санкції, зокрема, усунення з поста чи посади, вимушена відставка, дострокове розформування (розпуск) органу держ. влади, відміна або припинення дії акта органу держ. влади, позбавлення громадянства тощо.

В. М. Шаповал.



 
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
  [ АННОТАЦІЯ]   [а-ад]   [аж-анар]   [анаф-аск]   [асо-ая]   [б-бен]   [бер-брак]   [брат-бюр]   [в-вер]   [вес-вис]   [вит-віз]   [вій-вод]   [воє-в'яз]   [г-герб]   [гере-гос]   [гот-гуц]   [д-демаг]   [демар-державна тер]   [державна цер-десп]   [десят-дій]   [діл-доз]   [док-дяк]   [е]   [є]   [ж]   [з-зам]   [зан-звід]   [звіл-зім]   [зіо-зяб]   [і-інов]   [іноз-іщ]   [й]   [к-карц]   [кас-київ]   [кий-колг]   [коле-ком]   [кон-конкуб]   [конкур-конто]   [контр-корс]   [кору-крип]   [крис-кюч]   [л-лісов]   [лісог-ляш]   [м-маса]   [масл-мих]   [миш-між]   [мік-мой]   [мол-м'ян]   [н-наук]   [наур-необ]   [неод-нюр]   [о-округ]   [окруж-оріх]   [орлан-ощ]   [п-пасп]   [п-пасп]   [паст-пер]   [пес-піс]   [піч-пози]   [позн-посаг]   [посад-правн]   [право-предм]   [предс-примір]   [примус-прон]   [проп-п'ят]   [р-регл]   [регрес-рибак]   [рибал-розум]   [розш-рят]   [с-сев]   [сег-сир]   [сис-сміт]   [смол-співдруж]   [співстрах-стіч]   [стог-суддя]   [судеб-сюр]   [т-тех]   [тим-тор]   [тот-тяж]   [у-уман]   [умис-уяв]   [ф-фой]   [фок-ф'юч]   [х]   [ц]   [ч]   [ш]   [щ]   [ю]   [я]   [_А-В]   [_Г-З]   [_І-С]   [__Лат A-B]   [__Лат C]   [__Лат D]   [__Лат E-F]   [__Лат G-I]   [__Лат J]   [__Лат L-M]   [__Лат N-O]   [__Лат P]   [__Лат Q-R]   [__Лат S-T]   [__Лат U-V]