Навигация
 
іноз-іщ
<< В начало < Предыдущая Следующая > В конец >>

ІУДАЇЗМ

(від грец. — належний до племені Іуди) — одна з монотеїстичних релігій, поширена гол. чин. серед євреїв. Культ Ягве, бога племені Іуди, який відіграв осн. роль у становленні давньоєвр. д-ви, перетворився з часом на загальнодерж. культ, а згодом — і культ єдиного Бога. У вузькому тлумаченні під І. розумілася релігія, яка виникла на межі II—І тис. до н. е. серед євр. племен. У ширшому розумінні — це комплекс правових, морально-етичних, філос. і реліг. уявлень, які протягом майже чотирьох тисячоліть визначали устрій і спосіб життя євреїв. Ще на ранній стадії свого становлення І. вийшов за межі духовної сфери і активно вторгся у сусп.-політ, практику. Структура І. стає розгалуженою і включає щонайменше сім осн. елементів: 1) вчення про Бога, сутність всесвіту і людини; 2) Святе Письмо; 3) Звід реліг. законів, які охоплюють також галузь світського права; 4) порядок виконання реліг. ритуалу; 5) систему реліг. інститутів; 6) кодекс морально-етичних відносин; 7) концепцію богообраності народу Ізраїлю і його месіан. призначення. Після падіння Ізраїлю під ударами Ассирії у 722 до н. е. і захоплення Іудеї військами вавилон. царя Навуходоносора в 586 до н. е. починається розсіяння (діаспора) євреїв. Після цих траг. подій І. стає ідейним прапором відновлення держ. самостійності і формою руху до повернення на землю бібл. предків з метою відбудови Єрусалим, храму — центру поклоніння Ягве.

З серед. 19 ст. серед євреїв Зх. Європи і США посилюється рух за спрощення або скасування найбільш архаїч. приписів І. Різні філос. і реліг.-політ. відгалуження цього руху отримали назву «реформізм», тобто реформований І. Виникає також консервативний І. — проміжна ланка між ортодоксальним і реформістським напрямами в І. Серед євр. інтелектуалів Європи надзв. популярності набувають ідеї Ха-скали (просвітництва), спрямовані на секуляризацію євр. життя, наближення його до світської культури розвинених європ. країн. З кін. 19 — поч. 20 ст. найбільшого впливу серед євреїв набуває концепція сіонізму, в основі якої закладено ідею створення євр. д-ви. Це сприяло політизації багатьох положень І. Після утворення у травні 1948 Д-ви Ізраїль вона стає притягальним центром для віруючих іудаїстів усіх напрямів і течій. Хоча І. так і не отримав в Ізраїлі законодавчо оформленого статусу офіц. релігії, його інститути тісно переплетені з держ. структурами і фінансуються з держ. бюджету. В Ізраїлі діє т. з. загальноприйнята згода — компроміс між усіма політ, силами країни.

В Ізраїлі налічується майже 200 реліг. рад (моацот датіот); 450 рабинів, які перебувають на держ. службі, відають оформленням актів громадян, стану, здійснюють контроль за кашрутом (системою заборон і дозволів стосовно їжі) і правильним дотриманням суботи та ін. євр. свят, ведуть відповідну роботу в армії.

І. в Україні відомий з часів Київ. Русі. В 11—13 ст. в Україні працювали відомі талмудисти і знавці Кабали — Мойсей Київський, Іса Чернігівський, Ісаак Руський. На 1356 припадає найдавніша згадка про євр. громаду у Львові, 1404 — Дрогобичі, 1410 — Луцьку. Після Люблінської унії 1569 присутність євреїв в Україні розширюється; у 16 ст. вони вже побудували велику кількість синагог. Упродовж 17—18 ст. поміж єврейства посилюються месіанські очікування; розвивається хасидизм. З 19 ст. у середовищі євр. інтелігенції активізується рух за перебудову традиц. побуту, перегляд «талмудистичної архаїки», широке просвітництво і реформу І. Після 1917 І. в Україні розділив долю ін. реліг. організацій.

Починаючи з 1991, в незалежній Україні створено умови для вщродження нац.-культур, і реліг. життя євреїв. Діють такі об'єднання І.: Об'єднання іудейських релігійних організацій (67 громад), Всеукраїнський конгрес іудейських громад (26), Релігійні громади прогресивного іудаїзму (14), Іудохристи-янство (16 громад).

За даними ООН, у сучас. світі налічується

бл. 14 млн. іудаїстів.

Див. також Іудейське право.

Літ.: Дубков С. М. Всемирная история евр. народа от древнейших времен до настоящего, т. 1—10. Рига, 1924— 1938; Эпштейн И. Иудаизм (исторический очерк). Иерусалим, 1987; Шолем Г. Евр. мистика, т. 1-2. Иерусалим, 1989; Еленский В. Иудаизм на Украине. Истор. очерк. К., 1991.

П. Л. Яроцький.



 
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
  [ АННОТАЦІЯ]   [а-ад]   [аж-анар]   [анаф-аск]   [асо-ая]   [б-бен]   [бер-брак]   [брат-бюр]   [в-вер]   [вес-вис]   [вит-віз]   [вій-вод]   [воє-в'яз]   [г-герб]   [гере-гос]   [гот-гуц]   [д-демаг]   [демар-державна тер]   [державна цер-десп]   [десят-дій]   [діл-доз]   [док-дяк]   [е]   [є]   [ж]   [з-зам]   [зан-звід]   [звіл-зім]   [зіо-зяб]   [і-інов]   [іноз-іщ]   [й]   [к-карц]   [кас-київ]   [кий-колг]   [коле-ком]   [кон-конкуб]   [конкур-конто]   [контр-корс]   [кору-крип]   [крис-кюч]   [л-лісов]   [лісог-ляш]   [м-маса]   [масл-мих]   [миш-між]   [мік-мой]   [мол-м'ян]   [н-наук]   [наур-необ]   [неод-нюр]   [о-округ]   [окруж-оріх]   [орлан-ощ]   [п-пасп]   [п-пасп]   [паст-пер]   [пес-піс]   [піч-пози]   [позн-посаг]   [посад-правн]   [право-предм]   [предс-примір]   [примус-прон]   [проп-п'ят]   [р-регл]   [регрес-рибак]   [рибал-розум]   [розш-рят]   [с-сев]   [сег-сир]   [сис-сміт]   [смол-співдруж]   [співстрах-стіч]   [стог-суддя]   [судеб-сюр]   [т-тех]   [тим-тор]   [тот-тяж]   [у-уман]   [умис-уяв]   [ф-фой]   [фок-ф'юч]   [х]   [ц]   [ч]   [ш]   [щ]   [ю]   [я]   [_А-В]   [_Г-З]   [_І-С]   [__Лат A-B]   [__Лат C]   [__Лат D]   [__Лат E-F]   [__Лат G-I]   [__Лат J]   [__Лат L-M]   [__Лат N-O]   [__Лат P]   [__Лат Q-R]   [__Лат S-T]   [__Лат U-V]