Навигация
Повернись живим
 
сис-сміт
<< В начало < Предыдущая Следующая > В конец >>

СЛОВ'ЯНОФІЛИ

(від слов'янин і грец.— любити), слов'янолюби — сусп.-політ, течія в Росії серед. 19 ст. її найвідоміші представники — О. Хом'яков, брати К. та І. Аксакови, І. та П. Киреєвські, О. Кошелєв, В. Ламанський, В. Черкаський, Ю. Самарій та ін.

У розумінні сутності д-ви і сусп-ва С. протиставляли Росію Зх. Європі. На їхню думку, західноєвроп. раціоналізм і сенсуалізм зруйнували цілісність і душу людини. «Слов'янський дух» є животворною ідеєю для соборності слов'ян загалом і росіян зокрема. Основою, фундаментом рос. державності, її самобутності є православ'я, община, патріархальність, традиціоналізм. Ці «стовпи» д-ви історично вибудовувалися на самодержавстві, єдності народу й царя. Руйнування державницької самобутності в Росії почалося з нищення Новгорода Великого, його продовжив Петро І, який у державницькій сфері пішов за зх. зразком. Результатом цього стало жорстке підпорядкування людини д-ві, зосередження всієї держ. влади в руках государя.

Для забезпечення могутності й величі рос. д-ви, на думку С, необхідно повернутися до самобутності допетров. Росії, відкинути неприйнятні для Росії зх. зразки у державотворенні (зокрема, конст. лад). Вони закликали до проведення Земського собору, перетворення сел. общини на фундамент сусп-ва і д-ви, скасування кріпос. права, посилення ролі місц. самоуправління, встановлення свободи слова, запровадження гласного суду за участю виб. представників від народу, скасування тілес, покарань і смертної кари. Істинна свобода людей у Росії повинна спиратися на самобутні традиції, православ'я, а також самодержавство (необмежену монархію), обов'язком якого має бути захист народу і його благополуччя, а обов'язком народу — виконання держ. приписів і сплата податків. З укр. діячів ідеї С. частково підтримували О. М. Бодянський, М. О. Максимович, 1.1. Срезневський та ін. Ідеї С. періодично виринають і в наш час.

Літ.: Линницкий П. Славянофильство и либерализм. К., 1882; Пыпин А. Н. Характеристики лит. мнений от двадцатых до пятидесятых годов. СПб., 1909; Бродский Н. Л. Ранние славянофилы. М., 1910;. Плеханов Г. В. Соч., т. 23. Западники и славянофилы. М.-Ленинград, 1926; Киреевский И. В. Критика и эстетика. М., 1979; Хомяков А. С. О старом и новом. М., 1988; Мироненко О. М. Права і свободи людини у рос. політ, доктринах. К., 1995.

О. М. Мироненко.



 
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
  [ АННОТАЦІЯ]   [а-ад]   [аж-анар]   [анаф-аск]   [асо-ая]   [б-бен]   [бер-брак]   [брат-бюр]   [в-вер]   [вес-вис]   [вит-віз]   [вій-вод]   [воє-в'яз]   [г-герб]   [гере-гос]   [гот-гуц]   [д-демаг]   [демар-державна тер]   [державна цер-десп]   [десят-дій]   [діл-доз]   [док-дяк]   [е]   [є]   [ж]   [з-зам]   [зан-звід]   [звіл-зім]   [зіо-зяб]   [і-інов]   [іноз-іщ]   [й]   [к-карц]   [кас-київ]   [кий-колг]   [коле-ком]   [кон-конкуб]   [конкур-конто]   [контр-корс]   [кору-крип]   [крис-кюч]   [л-лісов]   [лісог-ляш]   [м-маса]   [масл-мих]   [миш-між]   [мік-мой]   [мол-м'ян]   [н-наук]   [наур-необ]   [неод-нюр]   [о-округ]   [окруж-оріх]   [орлан-ощ]   [п-пасп]   [п-пасп]   [паст-пер]   [пес-піс]   [піч-пози]   [позн-посаг]   [посад-правн]   [право-предм]   [предс-примір]   [примус-прон]   [проп-п'ят]   [р-регл]   [регрес-рибак]   [рибал-розум]   [розш-рят]   [с-сев]   [сег-сир]   [сис-сміт]   [смол-співдруж]   [співстрах-стіч]   [стог-суддя]   [судеб-сюр]   [т-тех]   [тим-тор]   [тот-тяж]   [у-уман]   [умис-уяв]   [ф-фой]   [фок-ф'юч]   [х]   [ц]   [ч]   [ш]   [щ]   [ю]   [я]   [_А-В]   [_Г-З]   [_І-С]   [__Лат A-B]   [__Лат C]   [__Лат D]   [__Лат E-F]   [__Лат G-I]   [__Лат J]   [__Лат L-M]   [__Лат N-O]   [__Лат P]   [__Лат Q-R]   [__Лат S-T]   [__Лат U-V]